fbpx

Vajon miért híztam el?

5/5. rész

Zugevő vagyok?

Sokan küzdenek kapcsolódási nehézséggel, nehezen tudnak valakihez biztonságosan kötődni. Az étel azonban minden körülmények között elérhető, kiszámíthatóan megnyugvást ad és nem lehet csalódni benne. A kapcsolódási zavar egyik megjelenési formája a „zugevés”.

Az evést ilyenkor fokozott ingerlékenység előzi meg.

A zugevés jellemző vonása a titkosság.

Legtöbbször szégyenérzettel, elszigetelődéssel, kirekesztettséggel jár. A zugevő úgy érzi vágyai tiltottak, nem vállalhatók fel.

A titkolódzás miatt az evés kapkodó, az ízeket szinte nem is érzi, fontosabb az étel bekebelezése, mint az ízélmény. A titok viszont elszigetel, az érintett egyedül marad a problémájával, még magányosabbá válik, még akkor is, ha párkapcsolatban, családban él.

A zugevést megelőzi a túlérzékenység, a csökkent stressztűrő képesség. A zugevő úgy érzi muszáj ennie, különben „felrobban”. Kétségbeesetten keresi az alkalmat, amikor elbújhat, egyedül lehet, és habzsolhat. Ilyenkor egyszerűen enni kell, senki és semmi tudja megállítani, másra nem is tud gondolni.

A zugevő képes bárhol enni.

Utána pár percig elönti a nyugalom, majd pedig jön a bűntudat, ami hosszú órákig is eltarthat.

A rendszeres zugevést a tehetetlenség érzése kiséri, ami fokozza a pszichológiai éhségtípusok kialakulását. Ilyenek lehetnek az ingeréhség, a kapcsolat-éhség. Az érzelmi hiányállapotok azonban növelik a zugevés ismétlődésének valószínűségét.

Ez egy öngerjesztő körfolyamat, amiből nehéz kitörni.

Talán sikerült érzékeltetni, hogy önmagában a kiváltó okok megismerése nélkül minden fogyókúra alapvetően kudarcra van ítélve. Ráadásul a szervezetünk a jo-jo effektus hatására folyamatos stressznek van kitéve. Ennek hatására még egészségi állapotunk is romolhat. A kudarc pedig érzelmi jól-létünket is tönkre teszi.

A kérdés tehát még mindig az, „Vajon miért híztál el?”.  Én nem a fogyásban, nem a módszer kiválasztásban, hanem ennek a kérdésnek a megválaszolásában és a megküzdésben tudok segítséget nyújtani

Most már láthatod, az kevés lesz, ha csak diétázol, anélkül, hogy a túlsúly kialakulásának okaival foglalkoznál.

Ha felkeltette az érdeklődésedet, és úgy érzed, hogy hasznos lehet a számodra,

jelentkezz a webináriumra!

Összeállította Farkas Ildi és Mérő PéterLukács Liza  és Martin Seligman könyvei alapján