Ken Wilber egy globálisan integrált elméletet vázol fel közel 3000 könyv elolvasása után, a vagy-vagy (pl. tudomány vagy spiritualitás) nézőpontot felváltja az is-is nézőponttal. Nem kezdeményez vitát, pro és kontra, hanem valóságként kezeli, egymás mellé állítja, összehasonlítja és elemzi a keleti és nyugati filozófia és lélektan, múlt és jelen legnagyobb iskoláinak legtöbbjét. Ötvözve a modern tudomány (Freud, Jung, Piaget, Arieti, Werner, stb.) strukturális modelljeit a világ kontemplatív hagyományainak rendszereivel (mahájána, védánta, szúfi, kabbala, keresztény misztika, platonizmus, Aurobindo, Da Free John stb.).
Létrehozott egy sajátosan integrált, 4 kvadránsos modellt, mellyel magyarázatot adott számos látszólagos ellentmondásra, melyek korábban vita tárgyát képezték.
Az integrál pszichológia tudomásul veszi és integrálja a több ezer éves belső lelki vezető hagyományokat (keresztény, buddhista, sámán, kabbala, szufi, stb.) a tudományos pszichológia kutatási és gyakorlatias oldalával.
A spirituális irányzatok története több ezer évre nyúlik vissza, bár a nyugati pszichológia csak száz éves, mégis sok fontos elméletet és módszert kutatott és dolgozott ki. Az integrál pszichológiában mindezt szintetizáljuk, mert együtt szélesebb perspektívában látjuk a valóságot, mintha csak az egyiket vennénk önmagában figyelembe. Az integrál pszichológia integrált térben, időben és megközelítésmódban is egyaránt. A „vagy ez jó, vagy az jó” gondolkodást felváltotta az is-is gondolkodás.
Az emberi fejlődés – születést a halálig – konkrét szakaszokra bontható, amelyek a nyugati pszichológia által rendszerint elismert fejlődési szakaszokon túl a transzperszonális szintekre is terjed. Az integrál pszichológia az anyaggal, az élettel, az elmével és a szellemmel is foglalkozik, miközben azt állítja, hogy csak ha sikeresen túljutunk minden fejlődési szakaszon, akkor válik lehetségessé, hogy egészséges individualitást alakítsunk ki, majd végül egy tágabb identitást is megtapasztaljunk, mely meghaladja a személyes ént. Az emberi élet során belső és külső fejlődés megy végbe nemcsak egyéni, hanem társadalmi és kulturális téren is.